Ako vybrať oblečenie na motorku

Ako vybrať oblečenie na motorku

Každý kto si ide kúpiť oblečenie, zvažuje veľa možností, nehovoríme o farbách a nápisech. První otázka pri kúpe znie "koža, alebo textil?" Na túto otázku nie je priama odpoveď, spýtajte sa ešte raz, a to "Na čo budem oblečenie používať?" a "Ako budeme používať motorku?".

Ak som turista, alebo denne dochádzam do práce, od snehu do snehu, nebude vhodná jednodielna kombinéza z perforovaného klokana, rovnako ako textilné komplet so zimnou vložkou a nepremokavou membránou nebude to pravé orechové pri voľných jazdách na pretekárskom okruhu.

Kožená, textil alebo mix?

Prírodné hovädzie alebo klokanie kože stále v motocyklovom závode o najtrvanlivejší materiál vedie. Ďalším dôvodom obľúbenosti kože u športových jazdcov i u ostatného ľudu motorkárskeho je možnosť ušiť oblek veľmi tesný a podrží tak chrániče na všetkých potrebných miestach. Premočenú koženú kombinézu budete sušiť dva dni, textilné vyschne cez noc. Aj následná údržba je komplikovanejšia a pohodlie je tiež diskutabilné.

Textil materiál odoláva počasie lepšie a to ako teplému tak daždivému, vďaka výmysly okolo ventiláciou a nepremokavých a priedušných membrán. Proti kožu má textil navrch aj v hmotnosti, preto mu dávajú prednosť cestovatelia. Hlavným dôvodom, prečo je textilný oblečenie stále obľúbenejšie, je pocit väčšej voľnosti, ktorý ponúka.

Ako na veľkosť oblečenia?

 

Ako vybrať veľkosť oblečenia, to nie je nič zložité, veď každý z nás si kupuje nohavice a bundu niekoľkokrát ročne už od malička. No zase tak jednoduché to nie je. Aspoň podľa pohľadu moto-odevy nemalej časti motocyklového jazdeckého poľa. Majte na pamäti, že motocyklové oblečenie je v prvom rade ochranný oblek a preto musia ochranné prvky sadnúť na miesto určenia a nesmie voľne cestovať pri pohybe. Pokiaľ dôjde k nehode, nemá nikto čas porovnať si rukávy a nohavice tak, aby chránič bol na správnom mieste. Je to trochu na úkor pohodlia, ale len po dobu než si na vás nový oblek zvykne a prispôsobí sa tvaru vášho tela. A aj naopak, vy si zvyknete na chrániče. Ak skúšate nové oblečenie, veľakrát býva vložená aj zimné vložka, tá vždy uberá vnútorný priestor. Ak nie ste celoročné jazdec, potom zimné vložku väčšinou počas sezóny nepoužijete.

Ako vybrať bundu?

Rozpažte a predpažte, prvý pohyb bude mierne obmedzený a ľahko povytiahne bundu nahor. Pri natiahnutí rúk vpred je ideálny aby rukávy končili u zápästia (u kožené bundy skôr nad zápästím). Ohnite ruku v lakti. Chránič musí sedieť na lakti (uchytenie chrániča umožňuje upraviť umiestnenie hore alebo dole +/- 1-2 cm). Rovnako tak po celú dobu musí sedieť chránič na ramene, ideálne ľahko vytočený vpred do smeru jazdy. Predná časť bundy je užšie a kratšie, aby sa kvôli nadmernému materiálu pri jazde netlačila pod bradu a nevytvárala na hrudníku nešikovný vrece.

Zároveň vás v prípade pádu takto strihaná bunda núti držať telo ľahko v pozícii do kotúle, čo môže zabrániť bolestivému vykĺbenie ramena a rozplácnutie sa na vozovke. Strih športového oblečenia je prispôsobený posedu na malých kapotovaných športových motocykloch s nízkymi a úzkymi riadidlami.

Ako vybrať nohavice?

Urobte pomalý drep s kolenami od seba. Pozor na dĺžku kroku! Postavte sa a zdvihnite pokrčenú nohu do strany. Nohavice môžu byť tesné, ale nesmie vás obmedzovať natoľko, aby nebolo možné nasadnúť. Chrániče kolien musí po ohnutí nohy pri drepe padnúť na koleno tak aby vás žiadna hrana netlačila, alebo aby sa chrániče nestáčely na vnútornú stranu. Dĺžka nohavíc je u športových nohavíc, ktoré sa vkladajú do topánok kratšie a ideálne by mali nohavice končiť nad členkom tak aby v topánke neprekážali. Naopak turistické textilné nohavice, ktoré sa preťahujú cez obuv, by mali byť tak dlhé, aby pri pokrčenie nohy presahovali lem topánky.

Ako vybrať chrániče?

Chrániče sa spomínajú stále dookola a rovnako ako prilby aj chrániče majú rôzne homologácie a prevedenie. Bežnou výbavou bundy sú chrániče lakťov, ramien a chrbticový chránič.

U nohavíc to sú chrániče kolien a bedier. Na výber máte mäkké nehomologované chrániča, čo je molitanová výplň, ktorá pri páde príliš neochráni.

U cestovného prevažne textilného oblečenia sa používajú CE penové chrániče, ktoré už výrazne zvyšujú bezpečnosť a vďaka nízkej hmotnosti nezvyšujú celkovú váhu oblečenia. A ako posledný sú v ponuke športové CE chrániče, ktoré tvorí kombinácia penového materiálu s tvarovou pamäťou a plastu, alebo kompozitného materiálu.

U športového oblečenia sa s obľubou používajú aj vonkajšie protektory ramien i lakťov z kompozitu, plastu doplnené aj o ľahké kovy a zliatiny ako titán a horčík. Samostatná kapitola by mohla byť venovaná chráničom chrbtice. Tu platí, že je lepšie niečo ako nič, ale čím viac tým lepšie.

Chrbticový chránič môžete voziť ako súčasť bundy v podšívke, alebo samostatne priamo na tele pripevnený pomocou pásu a elastických trakov. Ohľadom materiálov a homologáciou je tomu rovnako ako u ostatných motocyklových chráničov, len konštrukciou je viac.

Dajte pozor: Nikdy nepoužívajte pri jazde na motocykli chrániče určené pre cyklistiku, zimné športy a in-line!

Pri nákupe samostatného chrbtového chrániča dbajte hlavne na jeho dĺžku. Dlhý je rovnako zlý ako krátky. Chránič by mal začínať približne dva prsty pod švom goliera bundy a končiť by mal nad kostrčou. Potom bude chrániť chrbticu a nebude vám prekážať pri jazde. Popruhy zvoľte tak aby boli pohodlné a uťahujte je len pre umiestnenie chrániče na správnom mieste. Neupínajte "na krv"!

Leave a Reply